GRAPHITE AUDIO CLASSIC 40 IZOLAČNÍ PLATFORMA – RECENZE
Ve volném překladu vám přináším recenzi izolační platformy Graphite Classic 40 (též antivibrační platforma). Pro ty co ještě nevědí, jde o izolační platformy řady CLASSIC Line, které jsou vyrobeny z překližky nejvyšší kvality. Každá dýha má tloušťku pouhých 0,5 mm a je kombinována s proslulými polymerovými nožičkami Graphite. Izolační platformy Graphite Audio (též antivibrační platformy) okamžitě pozvednou výkon jakéhokoli Hi-Fi, High-End nebo Ultra High-End komponenty. A to tím, že rozšíří zvukovou scénu, zvýší celkové rozlišení bez přehnaného zdůraznění jakéhokoli frekvenčního rozsahu a poskytnou intimní a realistický hudební zážitek. Osobně vyzkoušeno, je to perfektní doplněk který je naprosto nezbytný. Dopřejte si ještě více vaší oblíbené hudby! Děkuji uctivě a zdravím Soundrebels.com!
STANOVISKO 1
Jak je všeobecně známo, antivibrační příslušenství lze rozdělit do dvou skupin. První skupina, říkejme jí „monolitická“, je nejlépe definována svým názvem a myslím, že ji nemusíme dále rozšiřovat. Zatímco druhá skupina, „kyvná“, je založena na více či méně komplikovaném rozpojování jednotlivých prvků. Děje se tak pomocí provázků, kuliček nebo čehokoli, co výrobce napadlo. Samozřejmě existují i mezistavy a nedefinované stavy mezi nimi. Ty obsahují prvky z obou táborů a míchají je dohromady podle vlastního receptu. Každý z nás, kdo ví, co ve zvuku hledá, přece jen provede prvotní selekci, alespoň na začátku a vybere si pomůcky z určité oblasti zájmu.
Zajímavé je, že pokud mě paměť neklame, většina antivibračních doplňků, které jsme doposud testovali, představovala druhou skupinu. Anebo šlo o jakýsi hybrid. Například, platforma byla monolitická, ale nožičky byly plovoucí a poměrně komplikované. Našeho dnešního hosta za takto nerozhodného považovat nelze. Jedná se o antivibrační a izolační platformu Graphite Audio Classic 40. Ačkoli používá pro svou konstrukci dva druhy materiálů, je zcela pevná a nenastavitelná. Pokud tedy hledáte pevnou základnu pro některý z vašich komponentů, nezbývá mi nic jiného, než vás pozvat k dalšímu čtení.
Když přejdu k popisu vzhledu titulního „prkna“, mohl bych se pokusit co nejlépe popsat různé růstové kruhy, vesmírné technologie a vize, které výrobce měl během meditací za měsíčního svitu. Ale Graphite Audio Classic 40 izolační platforma je taková, jak se můžete sami přesvědčit. Můžete se sami rozhodnout, zda tato podoba vyhovuje vašim estetickým představám. Protože kromě vnějšího designu, který je plně přizpůsobitelný, je zařízení naprosto jednoduché. Překližková platforma umístěná na třech, napevno přišroubovaných, grafitových nožičkách, je schopná unést 180kg zátěž. Jediným designovým prvkem, který na něm najdete, je logo společnosti v pravém horním rohu přední strany.
Co se týče konstrukce, jednoduchost modelu Classic je… zdánlivá. Použitá překližka není typická běžná překližka, kterou najdete v každém obchodě pro kutily za rohem. Jedná se o speciálně vybíranou překližka z tenkých (0,5 mm) listů. V závislosti na objednávce může být antivibrační platforma potažena přírodní dýhou s matným nebo lesklým lakem. Případně bude nastříkána na jakoukoli barvu z palety RAL.
Jak můžete vidět na fotografiích, testovaná jednotka je vybavena třemi vlastními, grafitovými, nožkami s odříznutými vrcholy. Ty jsou umístěny do trojúhelníku, přičemž dvě z nich byly vpředu a jedna vzadu. Při rozhovorech s výrobcem však bylo zmíněno, že toto uspořádání (2+1) lze na přání kupujícího změnit na 1+2. Já jen dodám, že dávám přednost druhé variantě, protože s komponenty, která vlastním, pracuji sporadicky, zatímco kabely mám tendenci měnit velmi často, takže potřebuji větší stabilitu vzadu.
Když už jsme si popsali vzhled i konstrukci testované platformy, můžeme přejít k části o, no možná ne o zvuku, protože na izolační platformu GaC40 (Graphite Audio Classic 40) asi nikdo rozumný hrát nebude. Mluvím o jeho vlivu na komponenty na ní umístěné. A bez zbytečných řečí musíme přiznat, že tento vliv je přítomen! Použití platformy pod zesilovačem i zdrojem zvuku mělo za následek vtisknutí tak jasného a neoddiskutovatelného podpisu na výsledný zvuk. Ten byl výrazný, že by ho nikdo s fungujícími smysly, zejména ušima, nepopřel. Ale abych byl k vám, čtenářům, spravedlivý, musím vysvětlit, že tato plošina neovlivňuje celý zvuk. Nepůsobí globálně, ale soustředí se na přelom nižších středů a basů. GaC40 se však místo na posun tónové rovnováhy soustředil na zintenzivnění zmíněných subpásem, nasycení středů a možná ne posílení, ale zenergizování basů. Tady nejde o hrubý boombox nebo efekt hlasitosti, ale o přidání pár joulů, zvýšení PRaT (Pace, Rhythm and Timing) o několik stupňů. To mělo za následek, že reprodukovaná hudba získala na hmatatelnosti a vaše nohy se samy pohybovaly do rytmu přehrávaného repertoáru.
Například „Echoes“ od A Life Divided ukázala, že elektronika okořeněná agresivními kytarovými riffy může znít lyricky a hutně, takže nemusí odpuzovat drsností a hranatostí. Zatímco éterická „Enfant do vent“ od Cecile Corbel má daleko k anemickému dmutí, aniž by se v ní objevily basy. Zdánlivě se kontury rýsují tlustší čarou a celý zvuk se vyvíjí směrem k eleganci a noblese, ale řekněme si na rovinu.. Když si skupina, a to poměrně významná, výrobců i posluchačů, plete detailnost s rozvážností, platforma, jako je tato, ovlivňuje zvuk pozitivně a vrací ho do správných kolejí. A nejde o léčení moru cholerou, ani o zablácení zvuku, ale o evidentní normalizaci některých anomálií, některých kroků, které zašly příliš daleko, když někdo zabloudil na cestě za pravdou ve zvuku a pozdě si uvědomil, že ty kroky byly špatným směrem.
S GaC40 získává většina hudby, i ta, která se kvůli svým nedostatkům neposlouchá příliš často, na velké atraktivitě. Nebo lépe řečeno prostě na přijatelnosti, a tím je jasné, proč byly tyto platformy tak populární během posledního mnichovského High Endu. Na zmiňovaném HighEndu, kde skleněné a kovové prostředí způsobilo, že některé prezentované aparatury zněly útočně a chudokrevně. A tyto příznaky GaC40 léčí hned od začátku, ostatní se léčí později. V případě Carly Bruni („Quelqu’un m’a dit“), vyhladí sykavky, tam, jako u „Death Magnetic“ od Metallicy, zcivilizuje kompresi a křiklavost. Nakonec způsobí, že přestaneme mít dilema, jestli si chceme určitý disk pustit, jestli budeme schopni jeho zvuk snést, a téměř vše učiní hratelným do té míry, že se z toho stane potěšení při poslechu.
Je to tedy „lék na všechno zlo a naděje pro nadcházející rok“? – jak říká polská zpěvačka Krystyna Pronko? No, ano, pokud váš systém není náchylný k přílišné letargii a nepostrádá vitální síly.. protože ty Graphite Audio Classic 40 sama o sobě nevytvoří. Dokonce bych řekl, že pokud má váš systém problémy s přílišnou, respektive nedostatečnou kontrolou nižších rejstříků, platforma je ještě podtrhne. Tudíž, testované příslušenství pro vás není úplně od věci. Za zmínku také stojí, že odchylky od horizontální nivelace neopravíte. Pokud na ni budete chtít umístit gramofon, budete se muset ujistit, že podpěra, na které bude GaC40 umístěn, je správně nivelizovaná.
STANOVISKO 2
Náš dnešní hrdina je na audio trhu, a to nejen polském, dobře známý již několik let. Pravděpodobně víte, že se jedná o specialistu na boj s vibracemi, který je po mnoha příznivých testech (stejně jako kužely IC-35) a po dobrém působení na polském trhu.. I Marcin si koupil sadu podpěr pro svůj výkonový zesilovač – velmi úspěšný na mnichovském High Endu. Tam je firma viditelná a uznávaná už asi dva roky a chce si udržet své tempo. A k tomu potřebuje rozšířit své portfolio. A je jedno, jestli je to v úrovních High Endu nebo pro průměrného Smithe či Kowalského. Důležité je nabídnout zákazníkovi nějaké nové, jiné technické řešení, které by tomuto zákazníkovi umožnilo přiblížit se o krok blíže ke kvalitativnímu absolutnu v jeho audio sestavě. A právě o to nám jde, o nový produkt. Přesněji řečeno o zdánlivě jednoduchou, ale přinášející s sebou slyšitelné změny ve zvuku, antivibrační plošinu Graphite Audio Classic 40, určenou k podpoře vašich elektronických komponent.
Pokud napíšeme několik vět o konstrukci testovaného příslušenství, na základě informací poskytnutých výrobcem víme, že je založeno na myšlence použít jako hlavní nosný prvek překližku. Ta je z vizuálních důvodů dýhována dýhou z exotického dřeva a lakována vysoce lesklým lakem. Tato kompozice, navržená tak, aby oddělovala zařízení na ní umístěné od základní police nebo stojanu, má grafitový prvek s logem společnosti. Ten je umístěný v pravém rohu přední strany a je vybavena třemi, neregulovanými, nožkami. Jak si můžete představit, celek vypadá velmi elegantně a pěkně a pro přepravu je zabalen v pevné kartonové krabici potažené uvnitř profilovanou pěnou.
Jaký aspekt byl tedy hlavním cílem boje o podporu testovaných audio komponent? Oproti kuželům IC-35 to šlo spíše směrem ke ztišení zvuku. Hudba získala tělo a hladkost a díky tomu si systém mnohem lépe poradil s nejrůznějšími nedokonalými nahrávkami. Samozřejmě to vedlo k jejich minimálnímu zklidnění, ale bylo to dostatečně zajímavé na to, abych to vnímal jen jako jiný pohled na stejný materiál. V čem spočívaly změny? Především se zvuk více zakulatil, a nabídl tak vyšší míru sytosti, což se často očekává.
Za druhé, díky tomuto přístupu získaly energii všechny druhy „generátorů zvuku“, a tím myslím nástroje a vokály.
A za třetí, zpětnou vazbou obou výše zmíněných položek bylo lepší soustředění systému na přiblížení virtuálního pódia k posluchači, což je něco, co si milovníci hudby velmi často přejí. Tento fakt zvyšuje dojem, že hudebníci jsou v jejich poslechových místnostech.
Jak je vidět z popisu, vlastnosti testované platformy nám napovídají, že se jedná o produkt, kde efekt minimalizace vlivu země na komponenty vede k velmi dobře zvládnutému zklidnění zvuku. Zvuk není zabitý, jak se to často stává u jednoduchých gumových podložek, jako jsou podložky určené pod pračku. Ano, ano, slyšel jsem o používání takovýchto neblahých nápadů, snažících se znovuobjevit realitu – ale má jen o něco vyšší hmotnost, a tím i větší sytost ve středu zvukového spektra, s mírným zaoblením extrémů spektra. Ale co je velmi důležité, je to provedeno tak zajímavým způsobem, že jen mírným zmírněním agresivity v hudbě neztrácíme energičnost v ní obsaženou. Stále má pěkný timing a přiměřeně silný nářez, ale bez nežádoucího zkreslení. A tím snad nikoho nepřekvapí zajímavý zjev kapel vystupujících pod šílenou vlajkou, jako jsou Rammstein s „Reise, Reise“, kde kromě čistého hudebního provedení se silnými údery a ostrými řezy éteru mezi reproduktory máme k dispozici i velmi výrazný vokál.. který skutečně dotváří vyznění celého vystoupení.
Je to opravdová bezohledná jízda, která byla sice díky působení platformy Graphite Audio Classic 40 trochu zkrocena. Na druhou stranu se to dalo poslouchat nejen s větším potěšením, ale i s vyššími úrovněmi hlasitosti, což si nejeden fanoušek této německé kapely rád dopřeje. Ale co s druhou tváří medaile? Třeba při vdechování melancholického jazzu v podání Bobo Stenson Tria „Cantando“? Vliv na zvuk je samozřejmě podobný – zjemnění celého přednesu, ale ani v tomto případě hudba neumírá. Cítíme jen mírné ubrání ostrosti reprodukce, kde je kladen větší důraz na její podstatnost a bližší projekce virtuálních zdrojů se posouvá směrem k vyšší hmatatelnosti. Vokál je stále velmi dobře umístěn na zvukové scéně. Jestli je tento poslední aspekt skutečně žádoucí pro každého, je zcela jiná otázka. V tomto případě má tento druh vlivu za následek eliminaci zkreslení, vnášeného nestabilní základnou, která zdánlivě dodává hudbě vzduch, ale ve skutečnosti stírá obraz celku.
Doporučil bych na základě výše uvedeného popisu testovanou platformu všem bez výjimky? Bohužel ne. A to ne proto, že by zvuk příliš uhlazovala, ale proto, že ve velmi přeslazených soustavách může být její působení vnímáno jako překročení hranice vnímané hladkosti. Pokud ale váš systém nepatří mezi ty – příliš tlačené směrem ke kulatosti – měli byste v něm tuto platformu vyzkoušet. A to i když si ji z jakéhokoli důvodu nenecháte. Ujišťuji vás, že to bude jiný, mnohem příjemnější pohled na stejné hudební produkce, něco, co se konečně může stát oním svatým grálem, který jste hledali od samého začátku.
Thank you for such a comprehensive review and a big thanks to Soundrebels.com, you did a great job, great!
Připomínám, že antivibrační platforma Classic 40 je k vyzkoušení a zapůjčení v našem audio studiu.
Díky,
Roman Miler
jednatel společnosti
EVEREST AUDIO SERVICES s.r.o.
Exkluzivní distributor a dovozce Graphite Audio pro ČR a SK