GRAPHITE AUDIO CLASSIC 100 VYNIKAJÍCÍ RECENZE ANTIVIBRAČNÍ PLATFORMY @LITE-MAGAZIN.DE (PŘELOŽENO DO ČJ)

GRAPHITE CLASSIC 100 RECENZE HIFISTUDIOEVEREST.CZ

GRAPHITE AUDIO CLASSIC 100

Vysoce kvalitní zvýšení výkonu při zachování maximální možné neutrality: to slibuje specialista na „High-Endový“ tuning, výrobce Graphite Audio u komponentové základny Classic 100, kde akustický efekt přisuzuje zejména materiálu, který výrobce používá ve svém názvu: Grafit. Jak tento minerál zvyšuje požitek z hudby, předvedl Classic 100 v následujícím testu.

Pozitivní vliv základen pod zařízení/komponenty je dnes v oblasti Hi-Fi již všeobecně známý: Podstavce pohlcují a izolují zařízení, která na nich leží a to od vibrací „poškozujících“ zvuk. Na jedné straně jsou tyto vibrace generovány samotnými komponenty – například vibrujícími napájecími transformátory nebo rotujícími motory CD přehrávačů či gramofonů. Na druhé straně se vibrace přenášejí do zvukového řetězce zvenčí – ve formě nárazového zvuku a zvuku přenášeného konstrukcí přes podlahu a nábytek nebo jako zvuk přenášený vzduchem prostřednictvím tlakových vln. Ať tak či onak, vibrace ovlivňují výkon komponent a snižují kvalitu reprodukce – od průzračnosti a tichosti až po stabilitu a trojrozměrnost obrazu a tónovou podstatu. Proto je třeba vibrace minimalizovat. Jakkoli je tento cíl jasný, existuje mnoho různých způsobů, jak ho dosáhnout – a Graphite Audio si právě zde vyšlapává vlastní cestu.

ZÁZRAČNÝ MATERIÁL

Specialista na tuto problematiku Graphite Audio pochází z polské Bydhoště, a společnost byla založena v roce 2020. Ukázalo se, že jde o nováčka s bohatými zkušenostmi: zakladatel Szymon pracoval na vývoji řešení pro minimalizaci vibrací od roku 2008, protože produkty dostupné na trhu nesplňovaly jeho audiofilské požadavky na přirozenost a neutralitu. Rutkowski dospěl k poznání, že je třeba se vyhnout sklu, keramice, kovu a všem magnetickým materiálům, protože odbarvují zvuk. Po letech experimentování s různými kombinacemi přírodních materiálů a plastů Rutkowski narazil na grafit. Tento minerál, který se získává z uhlíku, má řadu výhodných vlastností: grafit je mimořádně odolný vůči tlaku a pevnosti v tahu, je také velmi měkký a má vynikající tepelnou vodivost, což je příznivé pro přeměnu vibrací (tj. kinetické energie) na tepelnou energii. Tak byl nalezen rozhodující materiál – a zároveň i název společnosti a logo značky, které je modelováno podle hexagonální krystalové struktury grafitu.

VELIKÉ PŘEKVAPENÍ

Grafit má však jednu vážnou nevýhodu: je velmi křehký. To vylučuje jeho čisté použití – a tak Rutkowski nakonec vyvinul polymer s příměsí grafitu. Tento speciální polymer, který splňuje jeho požadavek na zachování přirozenosti, je nyní materiálem, z něhož se vyrábějí tyto „ladicí“ nástroje Graphite Audio: Nejprve kužely a hrotové disky pro elektroniku a snímače, poté kabelové zvedáky – a nejnověji základny pro komponenty a přístroje. V dubnu 2023 Graphite Audio dokončilo svou „Classic Line“ a hned čtyři modely této řady představilo na mnichovském High Endu – a my jsme si z tohoto portfolia ihned vybrali k testování model Classic 100. Jakmile jsme platformu vybalili z látkového pouzdra na zip, byly jsme touto základnou ohromeni: grafit je extrémně lehký materiál, přesto Classic 100 váží neuvěřitelných 15 kilogramů! Řešení záhady: v konstrukci základny je použit výhradně polymer dopovaný grafitem.

SPECIÁLNÍ PŘEKLIŽKY V ELEGANTNÍ ŠKÁLE POVRCHOVÝCH ÚPRAV

Podstavec, který dodává modelu Classic 100 jeho hmotnost, je vyroben ze speciální překližky: Skládá se z tenkých vrstev dřeva o tloušťce pouhých 0,5 milimetru, které jsou položeny křížem ve 140 vrstvách, slepeny a slisovány dohromady a nakonec tvoří panel o tloušťce sedm centimetrů. Podle Rutkowského, strávil dva roky hledáním materiálu, který by z hlediska akustiky dokonale ladil s polymerovými nohami. Výsledkem byla tato vrstvená, vysoce pevná a vibracím a rezonancím vysoce odolná speciální překližka. Vrchní deska našeho testovacího modelu je opatřena bezchybným, hedvábně matným lakem v bílé barvě. Alternativně je základna k dispozici ve všech barvách RAL a povrchová úprava je k dispozici také v matném nebo vysoce lesklém provedení. Podstavec může být také povrchově upraven dýhou z pravého dřeva. Zde Graphite Audio nabízí mnoho typů dýh od Amazaque přes Zebrawood až po Wenge a povrch realizuje buď ve vysoce lesklém, nebo matném provedení se strukturou dřeva.

ČTYŘI VARIANTY DLE RŮZNÝCH NÁROKŮ ZÁKAZNÍKA

Čtyři výškově nastavitelné nožičky z grafitového polymeru jsou nyní našroubovány do držáků ze stejného materiálu pod touto základnou – výsledkem je 100 milimetrů vysoká jednotka Classic 100. U menších modelů Classic 40 a Classic 40 Ultra je deska odpovídajícím způsobem tenčí. Tyto základny jsou pak podepřeny pouze třemi nožičkami, které navíc nejsou výškově nastavitelné. Co však znamená výše zmíněné označení „Ultra“? Tato verze, v níž je k dispozici i model Classic 100, je verzí špičkovou: povrch překližky je vykládán plátem – správně tušíte – grafitového polymeru. To má maximalizovat výkon zvukového komponentu, který na ní spočívá. Kromě akustického vylepšení nabízí verze Ultra také vizuální zušlechtění: vykládaná deska je zbarvená do červené nebo stříbrné barvy, vzorovaná do šestiúhelníkové krystalické struktury loga značky a lakovaná do vysokého lesku – skutečná pastva pro oči.

GRAPHITE AUDIO CLASSIC 100 V PRAXI

Ale i naše zapůjčená standardní verze Classic 100 vyzařuje vizuální noblesu a příjemnou vážnost. Toho si ihned všimneme, jakmile ji umístíme v poslechové místnosti. Vzhledem k hmotnosti podstavce a špičatosti jeho zúžených nožiček jsme pod podstavec umístili dodávané desky, které chrání povrch naší police. Protože jsou tyto destičky také vyrobeny ze stejného grafitového polymeru, z jakého jsou vyrobeny nožičky, lze podložky použít také jako volitelný nástroj pro doladění a použít je podle potřeby z čistě akustického hlediska. Začněme však bez jakéhokoli ladění, tedy bez platformy Classic 100 – chceme přece zjistit, co platforma dělá. Náš gramofon Transrotor Dark Star je tedy umístěn přímo na postranní desce. Na jeho talíři se roztočí Stingova skladba „Fields Of Gold“, kterou nazpívala skvělá Margriet Sjoerdsma, která touto interpretací zase vzdává hudební hold své slavné kolegyni Evě Cassidy.

BALZÁM PRO UŠI

Margriet Sjoerdsma nahrála svou poctu s kontrabasistou Arie Stormem, kytaristou Cordem Heinekingem a houslistou Danem Cassidym. Píseň už v našem systému zní opravdu dobře. Nyní zavedeme Classic 100, položíme na něj přehrávač a necháme stylus znovu zabořit do drážky „Fields Of Gold“. Ponoření stylusu už zní plněji, zatímco tiché, ale přítomné snímání a zvuky běhu jsou téměř vyfouknuté. Zaznamenáme výrazné zvýšení ticha – a tento větší odstup mezi zvuky se také ukáže jako akustický balzám, když se přidají hudebníci. Kytarista Cord Heineking otevírá skladbu vybrnkávanými akordy ve vyšších polohách. Dříve nádherně stříbřitý tón byl trochu tenký, téměř mandolínový. Nyní slyšíme více z těla kytary, k lesku ocelových strun se nyní přidává zvučnost dřeva.

VĚTŠÍ PŘIROZENOST A ZVUČNOST

Také drnkání strun se nyní zdá být stručnější, přesnější a harmoničtější za použití základny Graphite Classic série. Díky tomu zní kytara znatelně moderněji. To platí i pro společný úvod Dana Cassidyho a Margriet Sjoerdsma: zatímco zpěvačka byla svým jemným vokálem velmi přítomná, nyní si uvědomujeme, jak nádherný doplňující protihlas houslistka hraje. Tato pasáž potěšila už dříve, ale nyní je ještě dojemnější. Ke zlepšení slyšitelnosti přispělo i pročištění hlasu: Dříve bylo v základním pásmu slyšet zahuštění tónu, které se nyní vyčistilo. Díky tomu zní vokály přirozeněji. U basů naopak pociťujeme příjemný nárůst: čtyřstrunka má nyní větší objem, zejména ve spodních oblastech, zdá se stabilnější, tóny mají více substance, ale také větší definici. Slyšíme sestupnou basovou linku, kterou Arie Storm přidává k vokálu v celé své kráse – to je další část, která nás zahřeje u srdce.

NAPROSTÁ HUDEBNÍ KONZISTENCE PRO UVOLNĚNÝ POŽITEK Z POSLECHU

Celkově má nyní píseň mnohem větší emoční dopad, protože souhra mezi hudebníky nyní zní přirozeněji, přirozeněji, jako by to ani jinak nešlo. Klid, který Classic 100 vyzařuje už vizuálně a který akusticky zajišťuje, že hudbu lépe vnímáme, je nyní přítomen i v hudbě samotné. Poslech hudby se tak stává úžasně uvolněným požitkem, což pozorujeme i na rostoucím fyzickém klidu, s nímž sedíme na pohovce. Zažíváme také jasnější umístění hudebníků: můžeme je přesněji lokalizovat v prostoru. To je vedle větší tělesnosti nástrojů – a samozřejmě to platí i pro Margriet Sjoerdsma: zpěvačka nyní stojí v naší poslechové místnosti s téměř hmatatelnou tělesností. Její zpěv má větší intenzitu, její hlas větší intimitu. Nyní můžeme slyšet i ty nejjemnější nuance a nejjemnější nádechy. Margriet Sjoerdsma nyní zpívá před námi – a pro nás.

UPROSTŘED DIVADLA

Je možné zvýšit výkon i pomocí tranzistorového zesilovače? Zde posloucháme duet „Il core vi dono“ z Mozartovy opery „Così fan tutte“, nejprve bez a poté se základnou pod naším Hegelem H360. LiveStrings doprovázejí Eline Denice Risager jako koketní Dorabellu a Thomase Sigh jako Guglielma, který se v přestrojení snaží svést snoubenku svého přítele. I zde je základní pasáž bez doprovodu akusticky prvotřídní – ale s Classic 100 pod zesilovačem se stává vynikající. Guglielmo dlouho neváhá a od prvního taktu duetu svádí Dorabellu melodičností svého příjemného, barytonového hlasu. Nyní je však ještě znělejší, přitažlivější a prostorově plnější. À propos prostor: Sigh má po první frázi krátkou pauzu – a nyní slyšíme znatelně více dozvuku, tedy prostorových odrazů. Tím je atmosféra sálu intenzivnější – a se zavřenýma očima sedíme přímo u divadelního jeviště.

VĚTŠÍ PŘILNAVOST, VÍCE VITALITY..

Zpěváci jsou nám velmi blízcí – opět je zde větší přilnavost a hmatatelnost. Flirtování a svádění Dorabelly a Guglielma se při poslechu rozvíjí mnohem smyslněji. Na druhou stranu smyčcový ansámbl už není tak uhrančivý. Klasická stovka ukončuje dříve patrnou roztříštěnost na frontální sólisty a distingované instrumentalisty. Obraz je nyní homogennější a vytváří konzistentní celek. Je to dáno i tím, že se LiveStrings zbavily jakéhokoli amorfního charakteru zvukového koberce. Nyní jsou rozpoznatelní jak jako jednotliví hudebníci, tak jako vzájemně působící kvartet. Díky zvýšené přesnosti pociťujeme také nárůst dynamiky: nástroje znějí hbitěji, smyčcové linky pevněji – a zpěváci jsou jednoduše vitálnější. Tato zvýšená živost také znamená, že svůdný duet nyní vyzařuje více chtíče a vášně. To vše je přítomno již v nahrávce a na playbacku – ale Graphite 100 to umožňuje rozvinout.

ZÁVĚREM

Graphite Audio Classic 100 se osvědčila jako mimořádně účinný ladicí nástroj proti vibracím zařízení a vnějším otřesům. Základna vnáší do hudby stejný klid, jaký vyzařuje již svou vizuální vážností. Díky tomu je reprodukce soudržnější a přirozenější, ale také jasnější a transparentnější. Reprodukce z toho těží ve všech oblastech: Nástroje a hlasy získávají větší tělesnost a znělost. Zobrazení je stabilnější, trojrozměrné zobrazení je definovanější a prostorovost intenzivnější. Výsledkem přidané přesnosti je také větší bohatství detailů a zvýšení dynamiky. To zajišťuje větší živost a svěžest. Hudba je tak poutavější a poslech zároveň uvolněnější. Společnost Graphite Audio přičítá toto zvýšení výkonu absenci zvukově zabarvených materiálů, ale zejména použití grafitu: celá základní konstrukce modelu Classic 100 je vyrobena z tohoto materiálu – a tak minerál zajišťuje hudební požitek.

Courtesy of (big thanks belongs to)
Szymon Rutkowski & lite-magazin.de

Test & Text: Volker Frech
Fotos: Branislav Ćakić
Exhaustive Translation: Roman Miler




EVEREST AUDIO SERVICES s.r.o.
Exkluzivní dovozce a distributor Graphite Audio pro ČR a SK
více informací o produktech HiFistudioEVEREST ZDE
&
na e-shopu Tubex-Store.cz

GTranslate »