graphite-audkio-at9-hifi-studio-everes

Vysoce kvalitní zvýšení výkonu s maximální možnou neutralitou: to slibuje specialista na high-endový tuning Graphite Audio u komponentové základny Classic 100. Akustický efekt přisuzuje zejména materiálu, který výrobce používá ve svém názvu: Graphite. Jak tento minerál zvyšuje požitek z hudby, předvedl Classic 100 v následucjícím testu.

Pozitivní účinek základen přístrojů je dnes již běžnou hi-fi znalostí: Tím, že základny pohlcují a izolují, zbavují zařízení, která na nich sedí, vibrací, které mohou poškodit zvuk. Tyto vibrace jsou na jedné straně generovány samotnými komponenty. Například vibrujícími napájecími transformátory nebo rotujícími motory CD přehrávačů či gramofonů. Na druhé straně se vibrace přenášejí do zvukového řetězce zvenčí. A to ve formě nárazového zvuku a zvuku přenášeného konstrukcí prostřednictvím podlahy a nábytku nebo jako zvuk přenášený vzduchem prostřednictvím tlakových vln. Ať tak či onak, vibrace ovlivňují výkon komponent a snižují kvalitu reprodukce – od průzračnosti a tichosti až po stabilitu a trojrozměrnost obrazu a tónovou podstatu. Proto je třeba vibrace minimalizovat. Jakkoli je tento cíl jasný, existuje mnoho různých způsobů, jak ho dosáhnout. Graphite Audio si zde vyšlapává vlastní cestu.

ZÁZRAČNÝ MATERIÁL

Specialista v tomto oboru Graphite Audio pochází z polské Bydhoště. Společnost byla založena v roce 2020 – a ukázalo se, že jde o nováčka s bohatými zkušenostmi. Zakladatel Szymon pracoval na vývoji řešení pro minimalizaci vibrací od roku 2008, protože produkty dostupné na trhu nesplňovaly jeho audiofilské požadavky na přirozenost a neutralitu. Rutkowski dospěl k poznání, že je třeba se vyhnout sklu, keramice, kovu a všem magnetickým materiálům, protože odbarvují zvuk. Po letech experimentování s různými kombinacemi přírodních materiálů a plastů Rutkowski narazil na grafit. Tento minerál, který se získává z uhlíku, má řadu výhodných vlastností: grafit je mimořádně odolný vůči tlaku a pevnosti v tahu, je také velmi měkký a má vynikající tepelnou vodivost, což je příznivé pro přeměnu vibrací (tj. kinetické energie) na tepelnou energii. Tak byl nalezen rozhodující materiál – a zároveň i název společnosti a logo značky, které je modelováno podle hexagonální krystalové struktury grafitu.

ZÁVAŽNÉ PŘEKVAPENÍ

Grafit má však vážnou nevýhodu: je to minerál, který je velmi křehký. To vylučuje jeho čisté použití – a tak Rutkowski nakonec vyvinul polymer dopovaný grafitem. Tento speciální polymer, který splňuje jeho požadavek na přirozenost a přirozenost, je nyní materiálem, z něhož se vyrábějí ladicí nástroje Graphite Audio. Nejprve kužely a hrotové disky pro elektroniku, poté kabelové „stojany“ – a nejnověji základny pro přístroje. V dubnu 2023 Graphite Audio dokončilo svou „Classic Line“ a hned čtyři modely této řady představilo na mnichovském High Endu – a my jsme si z tohoto portfolia hned pozvali k testování model Classic 100. Jakmile jsme ji vybalili z látkového pouzdra na zip, byly jsme touto základnou ohromeni. Grafit je extrémně lehký materiál, přesto Classic 100 váží neuvěřitelných 15 kilogramů! Řešení záhady: v konstrukci základny je použit výhradně polymer dopovaný grafitem.

Speciální překližka v elegantní škále povrchových úprav

Základna, která zajišťuje hmotnost modelu Classic 100, je vyrobena ze speciální překližky: Skládá se z tenkých vrstev dřeva o tloušťce pouhých 0,5 milimetru, které jsou položeny křížem ve 140 vrstvách, slepeny a slisovány dohromady a nakonec tvoří desku o tloušťce sedm centimetrů. Podle Rutkowského strávil dva roky hledáním materiálu, který by z hlediska akustiky dokonale ladil s polymerovými nohami. Výsledkem byla tato vrstvená, vysoce pevná a vibracím a rezonancím vysoce odolná speciální překližka. Vrchní deska našeho testovacího modelu je opatřena bezchybným, hedvábně matným lakem v bílé barvě. Alternativně je základna k dispozici ve všech barvách RAL a povrchová úprava je k dispozici také v matném nebo vysoce lesklém provedení. Podstavec může být také povrchově upraven dýhou z pravého dřeva. Zde Graphite Audio nabízí mnoho typů dýh od Amazaque přes Zebrawood až po Wenge a povrch realizuje buď ve vysoce lesklém, nebo matném provedení se strukturou dřeva.

ČTYŘI DOSTUPNÉ VARIANTY GRAPHITE AUDIO PLATFOREM SPLNÍ RŮZNÉ POŽADAVKY ZÁKAZNÍKŮ

Čtyři výškově nastavitelné nožičky z grafitového polymeru se nyní šroubují do držáků ze stejného materiálu pod touto základnou – výsledkem je 100 milimetrů vysoká jednotka Classic 100. U menších modelů Classic 40 a Classic 40 Ultra je deska odpovídajícím způsobem tenčí. Tyto základny jsou pak podepřeny pouze třemi nožičkami, které navíc nejsou výškově nastavitelné. Co však znamená výše zmíněné označení „Ultra“? Tato verze, v níž je k dispozici i model Classic 100, je verzí špičkovou: povrch překližky je vykládán plátem – správně tušíte – grafitového polymeru. To má maximalizovat výkon zvukového komponentu, který na ní spočívá. Kromě akustického vylepšení nabízí verze Ultra také vizuální zušlechtění: vykládaná deska je zbarvená do červené nebo stříbrné barvy, vzorovaná do šestiúhelníkové krystalické struktury loga značky a lakovaná do vysokého lesku – skutečná pastva pro oči.

Graphite Audio Classic 100 v praxi

I naše standardní verze modelu Classic 100 vyzařuje vizuální noblesu a příjemnou vážnost. Toho si všimneme, když jej umístíme na náš příborník v poslechové místnosti. Vzhledem k hmotnosti podstavce a špičatosti jeho kuželových nožiček jsme pod základnu umístili dodávané desky, které chrání povrch naší police. Protože jsou tyto destičky také vyrobeny ze stejného grafitového polymeru, z jakého jsou vyrobeny nožičky, lze podložky použít také jako volitelný nástroj pro doladění a použít je podle potřeby z čistě akustického hlediska. Začněme však bez jakéhokoli ladění, tedy bez podstavce Classic 100 – chceme přece zjistit, co podstavec dělá. Náš gramofon Transrotor Dark Star je tedy umístěn přímo na postranní desce. Na jeho talíři se točí Stingova skladba „Fields Of Gold“, kterou nazpívala skvělá Margriet Sjoerdsma, která zase dala své slavné kolegyni Evě Cassidy hudební

AKUSTICKÝ BALZÁM

Margriet Sjoerdsma nahrála svou poctu s kontrabasistou Arie Stormem, kytaristou Cordem Heinekingem a houslistou Danem Cassidym. Píseň už v našem systému zní opravdu dobře. Nyní zvedneme Classic 100 na příborník, položíme na něj přehrávač a necháme stylus znovu zapadnout do drážky „Fields Of Gold“. Ponoření stylusu už zní plněji, zatímco tiché, ale přítomné snímání a zvuky běhu jsou téměř vyfouknuté. Zaznamenáme výrazné zvýšení ticha – a tento větší odstup mezi zvuky se také ukáže jako akustický balzám, když se přidají hudebníci. Kytarista Cord Heineking otevírá skladbu vybrnkávanými akordy ve vyšších rejstřících. Dříve nádherně stříbřitý tón byl trochu tenký, téměř mandolínový. Nyní slyšíme více z těla kytary, k lesku ocelových strun se nyní přidává zvučnost dřeva.

VĚTŠÍ PRIROZENOST A ZVUČNOST

Také drnkání strun se nyní zdá být stručnější, přesnější a harmoničtější. Díky tomu zní kytara znatelně moderněji. To platí i pro společný úvod Dana Cassidyho a Margriet Sjoerdsma: zatímco zpěvačka byla svým jemným vokálem velmi přítomná, nyní si uvědomujeme, jak nádherný doplňující protihlas houslistka hraje. Tato pasáž potěšila už dříve, ale nyní je ještě dojemnější. Ke zlepšení slyšitelnosti přispělo i pročištění hlasu: Dříve bylo v základním pásmu slyšet zahuštění tónu, které se nyní vyčistilo. Díky tomu zní vokály přirozeněji. U basů naopak pociťujeme příjemný nárůst: čtyřstrunka má nyní větší objem, zejména ve spodních oblastech, zdá se stabilnější, tóny mají více substance, ale také větší definici. Slyšíme sestupnou basovou linku, kterou Arie Storm přidává k vokálu v celé své kráse – to je další část, která nás zahřeje u srdce.

PLNÁ SOUDRŽNOST PRO UVOLNĚNÝ ZÁŽITEK

Celkově je nyní skladba mnohem účinnější, protože souhra mezi hudebníky nyní zní přirozeněji, přirozeněji, jako by to ani jinak nešlo. Klid, který Classic 100 vyzařuje již vizuálně a který akusticky zajišťuje, že hudbu lépe vnímáme, se nyní nachází i v hudbě samotné. Poslech hudby se tak stává úžasně uvolněným požitkem, což poznáme i na rostoucím fyzickém klidu, s nímž sedíme na pohovce. Zažíváme také jasnější umístění hudebníků: můžeme je přesněji lokalizovat v prostoru. To je vedle větší tělesnosti nástrojů – a samozřejmě to platí i pro Margriet Sjoerdsma: zpěvačka nyní stojí v naší poslechové místnosti s téměř hmatatelnou tělesností. Její zpěv má větší intenzitu, její hlas větší intimitu. Nyní můžeme slyšet i ty nejjemnější nuance a nejjemnější nádechy. Margriet Sjoerdsma nyní zpívá před námi – a pro nás.

UPROSTŘED DIVADLA

Je možné zvýšit výkon i pomocí tranzistorového zesilovače? Zde posloucháme duet „Il core vi dono“ z Mozartovy opery „Così fan tutte“, nejprve bez a poté se základnou pod naším Hegelem H360. LiveStrings doprovázejí Eline Denice Risager jako koketní Dorabellu a Thomase Sigh jako Guglielma, který se v přestrojení snaží svést snoubenku svého přítele. I zde je základní pasáž bez doprovodu akusticky prvotřídní – ale s Classic 100 pod zesilovačem se stává vynikající. Guglielmo dlouho neváhá a od prvního taktu duetu svádí Dorabellu melodičností svého příjemného, barytonového hlasu. Nyní je však ještě znělejší, přitažlivější a prostorově plnější. À propos prostor: Sigh má po první frázi krátkou pauzu – a nyní slyšíme znatelně více dozvuku, tedy prostorových odrazů. Tím je atmosféra sálu intenzivnější – a se zavřenýma očima sedíme přímo u divadelního jeviště.

VĚTŠÍ PŘILNAVOST, VÍCE VITALITY

Zpěváci jsou nám velmi blízcí – opět je zde větší přilnavost a hmatatelnost. Flirtování a svádění Dorabelly a Guglielma se při poslechu rozvíjí mnohem smyslněji. Na druhou stranu smyčcový ansámbl už není tak uhrančivý. Klasická stovka ukončuje dříve patrnou roztříštěnost na frontální sólisty a distingované instrumentalisty. Obraz je nyní homogennější a vytváří konzistentní celek. Je to dáno i tím, že se LiveStrings zbavily jakéhokoli amorfního charakteru zvukového koberce. Nyní jsou rozpoznatelní jak jako jednotliví hudebníci, tak jako vzájemně působící kvartet. Díky zvýšené přesnosti pociťujeme také nárůst dynamiky: nástroje znějí hbitěji, smyčcové linky pevněji – a zpěváci jsou jednoduše vitálnější. Tato zvýšená živost také znamená, že svůdný duet nyní vyzařuje více chtíče a vášně. To vše je přítomno již v nahrávce a na playbacku – ale Classic 100 to umožňuje rozvinout.

ZÁVĚREM

Graphite Audio Classic 100 se ukazuje jako mimořádně účinný nástroj pro ladění proti vibracím zařízení a vnějším otřesům. Základna vnáší do hudby stejný klid, jaký vyzařuje již svou vizuální vážností. Díky tomu je reprodukce soudržnější a přirozenější, ale také jasnější a transparentnější. Reprodukce z toho těží ve všech oblastech: Nástroje a hlasy získávají větší tělesnost a znělost. Zobrazení je stabilnější, trojrozměrné zobrazení je definovanější a prostorovost intenzivnější. Výsledkem přidané přesnosti je také větší bohatství detailů a zvýšení dynamiky. To zajišťuje větší živost a svěžest. Hudba je tak poutavější a poslech zároveň uvolněnější. Společnost Graphite Audio přičítá toto zvýšení výkonu absenci zvukově zabarvených materiálů, ale zejména použití grafitu: celá základní konstrukce modelu Classic 100 je vyrobena z tohoto materiálu – a tak minerál zajišťuje hudební požitek.

Volný překlad: R. Miler – EVEREST AUDIO

HiFi studio EVEREST
Audiovizuální studio pro náročné posluchače a ty, co to ještě neznají